KONSUMENTTVISTNÄMND

Den 11 januari inrättades Konsumenttvistnämnden hos Advokatsamfundet. Konsumenttvistnämnden ska pröva tvister mellan konsument och advokat eller advokatbyrå angående tjänst som advokaten eller advokatbyrån har tillhandahållit konsumenten.

Om en tvist uppkommer har en konsument rätt att få tvisten prövad av Konsumenttvistnämnden. Konsumenten ska först kontakta advokaten för att diskutera frågan och för att försöka uppnå en lösning i samförstånd innan Konsumenttvistnämnden prövar ärendet.

Med konsument avses i detta sammanhang fysisk person som agerar för ändamål som faller utanför närings- och yrkesverksamheten.

Kontaktuppgifter till konsumenttvistnämnden
E-post: konsumenttvistnamnden@advokatsamfundet.se
Webbadress: www.advokatsamfundet.se/Konsumenttvistnamnden
Box 27321
102 54 Stockholm

INFORMATION OM ADVOKATFIRMAN TORNETS PERSONUPPGIFTSBEHANDLING

Som ett led i vår verksamhet kan Advokatfirman Tornet AB, org. nr , (”Advokatfirman”) komma att behandla dina personuppgifter. Denna information beskriver hur Advokatfirman, såsom personuppgiftsansvarig, behandlar (d.v.s. samlar in, använder, delar eller på annat sätt hanterar) personuppgifter om dig som är klient, kontaktperson hos klient eller annan sådan person anknuten till ett juridiskt uppdrag (motpart, motpartsombud, vittne etc.), arbetssökande, kontaktperson för någon av Advokatfirmans leverantörer eller samarbetspartners.

Med personuppgift avses en uppgift som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk levande person, exempelvis namn, telefonnummer och e-postadress.

 

Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss men om du inte gör det kan det medföra att Advokatfirman inte kan åta sig ett uppdrag för dig, eftersom vi inte kan genomföra nödvändig jävs- och penningtvättskontroll eller administrera uppdraget. Vi kan inte heller behandla din ansökan om jobb eller liknande.

 

För klienter och andra personer med anknytning till uppdrag kan följande personuppgifter komma att behandlas: Namn, personnummer, kontaktuppgifter (adress, e-postadress och telefonnummer), kopia av identitetshandlingar, bank- och faktureringsuppgifter (kontonummer, faktureringsunderlag, betalningshistorik, betalningspåminnelser m.m.), information som tillhandahålls eller inhämtas i uppdraget, uppgifter om arbetsgivare. Även andra personuppgifter kan komma att behandlas beroende på uppdragets karaktär.

 

För arbetssökanden kan följande personuppgifter komma att behandlas: Namn, personnummer, kontaktuppgifter (adress, e-postadress och telefonnummer), den sökta tjänsten, information som framgår av ditt personliga brev, CV och andra handlingar som du lämnar, samt information om lämnade referenser.

 

För leverantörer och samarbetspartners kan följande personuppgifter komma att behandlas: namn, titel, arbetsgivare samt kontaktuppgifter (adress, e-postadress och telefonnummer).

Advokatfirman behandlar personuppgifter som lämnats eller inhämtats i samband med uppdrag, ansökan om jobb eller leverantörskontakter för att genomföra obligatorisk jävs- och (i förekommande fall) penningtvättskontroll, utföra och administrera uppdraget, för att tillvarata klienters intressen, för redovisnings- och faktureringsändamål, för att kunna genomföra rekryteringsprocesser samt kunna administrera Advokatfirmans leverantörsengagemang.

 

Personuppgifterna behandlas på grundval av tvingande lag och regler om god advokatsed vilket innefattar behandling som är nödvändig för att fullgöra avtalsförpliktelser, lagstadgade skyldigheter och verksamhetsändamål samt administrera verksamheten på lämpligt sätt.

 

Uppgifterna kan också användas för affärs- och metodutveckling, marknadsanalys, statistik och riskhantering. Uppgifterna som behandlas i syfte att utveckla och analysera verksamheten behandlas på grundval av Advokatfirmans berättigade intresse att utveckla verksamheten och kommunicera med Advokatfirmans kontakter. Personuppgifter kan komma att överföras inom Advokatfirman för informations- och kunskapsutbyte och resursallokering.

 

Advokatbyrån kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då

 

(i) det särskilt överenskommits mellan Advokatfirman och dig;

(ii) då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter.

(iii) om det är nödvändigt för att Advokatfirman skall fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol.

(iv) för det fall Advokatfirman anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för Advokatfirmans eller er räkning.

 

Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter.

 

Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar Advokatfirman enligt Vägledande regler för god advokatsed, under en tid om tio år från dagen för ärendets slutförande, eller den längre tid som påkallas av ärendets natur. Uppgifter som behandlas i syfte att utveckla, analysera och marknadsföra advokatfirmans verksamhet sparas under en tid om 1 år efter den senaste kontakten. Uppgifter om arbetssökande sparas i 1 år och om leverantörs- och samarbetskontakter 1 år efter att relationen upphört.

Du har rätt att kostnadsfritt begära information från Advokatfirman om användningen av de personuppgifter som rör dig. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ rätta eller radera uppgifter som är felaktiga eller begränsa behandlingen av sådana uppgifter. Du har vidare rätt att begära att dina uppgifter inte behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Om du är missnöjd med vår behandling kan du lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen (www.datainspektionen.se). Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.

 

Kontakta oss på mail, telefon eller adress nedan om du har några frågor rörande vår personuppgiftsbehandling

 

Advokatfirman Tornet AB
Adress: Nybrogatan 34, 102 45 Stockholm
E-post: susanna.ewerlof@tornetlaw.se; olle.hoglund@tornetlaw.se ;anders.uhner@tornetlaw.se
Telefon: 08-670 65 00